چکیده :

همگام با گسترش فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در جنبه‌هاي مختلف زندگي، تحصيل و حرفه، دستيابي به سواد اطلاعاتي، لازمه‌ و پيش‌نياز بقا در جامعه‌ی دانش‌مدار امروز است. درباره اين نوع از سواد، منابع فراواني انتشار يافته كه هدف همة آنها، شناساندن مفهوم و محتواي مورد بحث در سواد اطلاعاتي و هموارسازي دستيابي به هدفهاي آن بوده است. هدف اين نوشتار، بررسي مقالات علمی-پژوهشی فارسي در حوزه سواد اطلاعاتي بر مبنای هدف، موضوع و سال انتشار ، که در ايران چاپ و منتشر شده و در پيشبرد اين حوزه مؤثر واقع شده‌اند. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی- توصیفی است که در دو بخش انجام شده است. هدف بخش اول که به روش کتابخانه‌ای صورت گرفته، تهیه لیستی از تمام مقالات فارسی علمی-پژوهشی که تا سال 1393 در حوزه سواد اطلاعاتی در کتابخانه‌ها انجام شده، بوده است. در بخش دوم اطلاعات جمع اوری شده در جداولی با ملاکهایی چون عنوان، هدف، سال انتشار و .... تقسیم شده‌اند و با استفاده از نرم‌افزاراکسل2010 نمودارها ترسیم و بررسی شد. یافته ها نشان داد که بیشترین پژوهش ها با هدف بررسی تعیین وضعیت سواد اطلاعاتی و اثربخشی آموزش بر سواد اطلاعاتی انجام شده است و بیشتر پژوهش ها به موضوع وضعیت سواد اطلاعاتی و آموزش انجام شده است و بیشترین آثار منتشر شده در این حوزه در سال 1390 با 24% و در سال 1378 با کمترین اثر یعنی 2% بوده است.

کلید واژگان :

سواد اطلاعاتی، کتابخانه، مقاله.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک