چکیده :

علاوه بر آموزش و پژوهش، از دانشگاه‌ها به طور فزاینده‌ای انتظار می‌رود که در انتقال فناوری و تجاری‌سازی به عنوان بخشی از ماموریت‌‌شان درگیر شوند. در اقتصاد مبتنی بر دانش، دانشگاه، به عنصر کلیدی نظام نوآوری بدل می‌شود، هم به عنوان ارائه‌دهنده سرمایه انسانی و هم بستر دانه‌ریزی شرکت‌های جدید. لذا بسیاری از کشورها در حال انجام اصلاحات دانشگاهی (با نگاه به خودمختاری بیش‌تر، رقابتی‌تر عمل کردن و بودجه مبتنی بر عملکرد و افزایش تجاری‌سازی نتایج تحقیقات عمومی) هستند. در کشور خودمان نیز تجاری‌سازی دانش و فناوری، و انتقال آن از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی به صنعت موضوعی است که به شهادت گفته‌ مسئولان ارشد کشور و اسناد بالا دستی ، در طی چند سال گذشته توجهات را به خود مشغول داشته است. برای طی این مسیر، اطلاع از تجربه کشورهای موفق می‌تواند موثر باشد. این مقاله با همین هدف، به بررسی تاریخچه تجاری‌سازی دانشگاهی (عمدتا آمریکا- از آغاز شکل‌گیری دانشگاه مدرن در قرن 19 تا به امروز) می‌پردازد و آن را در چهار دوره تمهید، تکوین، تاسیس و تکثیر تقسیم‌بندی می‌نماید. پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای (مطالعات ثانویه از نوع فراترکیب) به تالیف نتایج حاصل از سایر تحقیقات در این حوزه دست می‌یازد.

کلید واژگان :

تجاری‌سازی؛ دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاهی؛ دیدگاه تاریخی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک