چکیده :

ارتقای سطح آگاهی زیست محیطی دانش آموزان زمینه ساز رشد والدین و دیگر افراد خانواده خواهد شد. و ارتقای سطح آگاهی خانواده¬ها، ارتقای فرهنگ زیست محیطی و مدیریت مصرف انرژی جامعه را بدنبال خواهد داشت. با توجه به افزایش مصرف انرژی در ایران، محدود بودن منابع طبیعی، حرکت در راستای طرح توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باید تا حد امکان از هدر رفتن و تلف شدن انرژی جلوگیری شود. برای این منظور باید در زمینه استفاده بهینه از منابع انرژی در کشور ضمن شناخت راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف انرژی قدم هایی برداشته شود. با توجه به نقش حیاتی انرژی برای جوامع بشری و نقش بسیار تاثیرگذار انرژی در پیشرفت و توسعه پایدار کشورها، امروزه استفاده بهینه از منابع انرژی جهت رفع نیازهای جامعه انسانی نیازمند روی آوری به مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف آن است. در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش در اسفند ماه سال 1382 اقدام به انعقاد تفاهم نامه همکاری جهت ایجاد مدارس جامع محیط زیستی را سرلوحه اقدامات و الویت¬های خود قرار دادند. این برنامه با هدف آموزش محیط زیست در نظام آموزش رسمی کشور در هفت مرحله و بر اساس استانداردهای کنترل پروژه / مدیریت محیط زیست ISO14001/EMAS برنامه‌ریزی شده است که براساس آن طیف وسیعی از افراد ذینفع شامل مدیران، معلمان، خانواده ها، دانش آموزان و اولیای مدرسه،‌ با محوریت دانش آموزان مورد آموزش قرار می¬گیرند و در نهایت مدارس عضو پس از گذراندن موفقیت آمیز مراحل هفتگانه برنامه، پرچم ویژه مدارس محیط زیستی (Eco-Schools) را دریافت خواهند کرد. هدف این پژوهش بررسی ضرورت ایجاد مدارس محیط زیستی به عنوان راهکاری نوین جهت مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی و حفاظت محیط زیست می باشد. در این تحقیق ابتدا به مفاهیم مدارس جامع محیط زیستی و همچنین اهداف ایجاد این مدارس و سپس منابع مورد نیاز جهت ایجاد مدارس و روش اجرای آنها پرداخته شده است که نشان می دهد اگر به درستی اجرا شود می تواند به عنوان راهکاری نوین نقش مهمی در مدیریت مصرف بهینه انرژی و حفاظت از محیط زیست ایفا کند.

کلید واژگان :

مدارس جامع زیست محیطی، دانش¬آموزان، محیط زیست ، حفاظت، مدیریت مصرف انرژی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک