چکیده :

يكي از مهمترين مسائلي كه منجر به پيشرفت وترقی سازمان‌ها مي‌شود، سبك‌هاي رهبری مديران سازمان‌ها مي‌باشد كه مي‌توانند بهداشت رواني كاركنان را تحت تأثير قرار داده و منجر به بهره‌وري و كارايي سازماني شود. از سويي ديگر، مطرح مي‌شود، متغيرهاي ديگري همچون ويژگي‌هاي شخصيتي نيز از جمله متغيرهايي هستند كه مي‌تواند در بهداشت رواني كاركنان مؤثر واقع شوند. این پژوهش با هدف تبیین نقش سبک‌ رهبری و ویژگی‌های شخصیتی مدیران مدارس بر بهداشت روانی معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مهران انجام گرفته است. این پژوهش توصیفی و به صورت زمينه‌يابي در سال 1393 مي‌باشد. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی مديران و معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مهران بود که در سال تحصیلی مذکور مشغول به کار بوده اند و تعداد آنها 50 نفر مدیر و 400 نفر معلم که همه آنها به عنوان حجم نمونه مورد استفاده قرار گرفته اند. داده ها از طریق سه پرسشنامه سبك‌هاي رهبری لوتانز، ويژگي‌هاي شخصيتي NEO و بهداشت رواني (GHQ) كه هرسه پرسشنامه داراي ضريب اعتبار مطلوب مي‌باشند، جمع آوری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل آماري رگرسيون چندمتغيري با روش ورود همزمان به آزمون فرضيه‌هاي تحقيق استفاده شده که پس از تجزیه و تحلیل داده ها، نتایج تحقيق نشان داد كه ارتباط مثبت معني‌داري بين سبك‌هاي رهبری و ويژگي‌هاي شخصيتي با وجدان بودن و دلپذير بودن با بهداشت رواني كاركنان و ارتباط منفي معني‌داري بين ويژگي روان‌نژندي با بهداشت رواني معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهرستان مهران وجود دارد.

کلید واژگان :

سبک‌ رهبری، بهداشت روانی، ویژه گی های شخصیت، مدیران و معلمان شهرستان مهران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک