چکیده :

مقدمه: هدف از این پژوهش، مقایسه تمرینات طناب¬زنی سرعتی و نمایشی در مهارت¬های حرکتی درشت دانش آموزان پایه چهارم مقطع ابتدایی می¬باشد. روش شناسی: تحقیق به صورت نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی که در حال یادگیری طرح ملی طناورز که در 238 مدرسه ابتدایی شهرستان بابل مشغول تحصیل بودند. نمونه آماری به روش تصادفی (خوشه ای- مرحله¬ای) شامل 6 گروه کنترل (30=n)، گروه سرعتی (30=n) و گروه نمایشی (30=n)، بودند. داده¬های آماری از طریق آزمون مهارت¬های حرکتی درشت بروئینیکس – اوزرتسکی و روش¬های آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون ناپارامتریک کروسکال-والیس و آزمون تعقیبی توکی و آزمون تی دوگروه مستقل با نرم افزار آماري SPSS22 در سطح معنی¬داري 05/0P≤ تجزیه و تحلیل شدند. یافته¬ها: نتایج داده¬ها نشان داد که شرکت¬کنندگان پسر دارای قد 06/0±4/1 متر و وزن 4/11±75/37 کیلوگرم و دختران قد 07/0±37/1 متر و وزن 6/9±4/33 کیلوگرم بودند. یافته¬ها نشان داد که طرح ملی طناورز از نظر آماری در دو گروه نمایشی و سرعتی تاثیر معناداری بر تعادل، هماهنگی دو سویه، قدرت و رشد مهارت¬های حرکتی درشت نسبت به گروه کنترل در دختران و پسران دارد. ولی تاثیر آن بر رشد سرعت دویدن و چابکی معنی دار نبود. همچنین در مقایسه بین دو گروه از نظر جنسیت نتایج معنی داری را نشان نمی¬دهد. نتیجه گیری: طرح ملی طناورز مي¬تواند برنامه مناسبي براي رشد مهارت¬هاي حركتي درشت در كودكان پسر و دختر باشد.

کلید واژگان :

طنابزنی سرعتی، طناب زنی نمایشی، مهارتهای حرکتی درشت، دختر و پسر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک