چکیده :

مقدمه: هدف اصلي پژوهش، بررسي رابطة توانمند سازی با یادگیری و تعهد سازمانی در کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران است. روش تحقیق: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران به تعداد 101 نفر تشکیل دادند که بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی 92 نفر انتخاب شدند. داده¬های پژوهش از طریق سه پرسشنامه¬های توانمند سازی اسپیریتزر (1995) و یادگیری سازمانی شوانت و مارکورات (2000) و تعهد سازمانی آلن و می یر (1990) جمع آوری شد که پس از تحلیل ضریب پایایی پرسشنامه¬ها، میزان ضریب پایایی برای پرسشنامه توانمند سازی (92/0=α)، یادگیری سازمانی (70/0=α) و پرسشنامه تعهد سازمانی (82/0= α) گزارش گردید. فرضيه¬هاي تحقيق به وسیله ضريب همبستگي پيرسون در سطح معنی¬داري 05/0P≤ مورد آزمون قرار گرفتند. یافته ها: نشان داد كه بین توانمندسازی سازمانی با یادگیری سازمانی و توانمندسازی سازمانی با تعهد سازمانی ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین بین یادگیری سازمانی با تعهد سازمانی رابطه¬ی معنادار و مثبت مشاهده شده است. نتیجه گیری: نتیجه تحقیق نشان داد که توانمندسازی سازمانی بر تمامی ابعاد یادگیری سازمانی تأثیرگذار می باشد. در نتیجه برای افزایش یادگیری سازمانی باید توانمندسازی را در سازمان های افزایش داد که این امر بصورت غیر مستقیم بر تعهد سازمانی اثر می گذارد. از این رو، نظام پاداش دهی، ساختار سازمانی، دسترسی کارکنان به منابع و داشتن اهداف روشن به عنوان شرایط سازمانی باید طوری طراحی شوند که موجب توانمندی کارکنان گردند.

کلید واژگان :

توانمندی سازمانی، یادگیری سازمانی، تعهد سازمانی، اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک