چکیده :

هدف از تحقيق حاضر، بررسی هوش هيجاني مربیان حاضر در یازدهمین دوره تورنومنت بین المللی جام وحدت و دوستی و ارتباط آن با سبک رهبري تحول‎آفرين است. روش تحقیق توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق حاضر، 24 نفر از مربيان شرکت کننده در مسابقات بود.. ابزار جمع¬آوری اطلاعات، پرسشنامه هوش هيجاني سيبرياشرينگ (1986) با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود (85/0=α) و پرسشنامه چند عاملي رهبري باس و آوليو (2000) (87/0=α) مورد استفاده قرار گرفت. فرضيه-هاي تحقيق به وسیله ضريب همبستگي پيرسون در سطح معنی¬داري 05/0P≤ مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده¬ها نشان داد بین هوش هیجانی و سبک رهبری تحول آفرین در مربیان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تمامی خرده مقیاس¬های هوش هیجانی با سبک رهبری تحول آفرین ارتباط معنی دار دارند و تنها مقیاس خود تنظیمی با سبک رهبری تحول آفرین رابطه معنی دار ندارد. با توجه به یافته های نتیجه می¬گیریم که هر اندازه هوش هيجاني در مربیان کاراته مرد بالاتر باشد بروز رفتارهاي رهبري تحول افرين در آن¬ها بيشتر است. از آنجا كه يكي از وظايف مهم مربیان در مسابقات لیگ کاراته، تربیت قهرمان و نخبگان است، افزايش هوش هيجاني مربیان مي تواند باعث بروز تحول در سبك آموزشی مربیان شده و زمينه را براي توسعه آموزش قهرمانان در سطوح ملی و بین المللی فراهم كند.

کلید واژگان :

هوش هیجانی، سبک رهبری تحول آفرین، مربی کاراته، تورنومنت بین المللی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک