چکیده :

در محيط هاي كاملاً رقابتي امروزي، سازمان هايي مي توانند به فعاليت خود ادامه دهند و دراين محيط باقي بمانند كه به نحو بهتري از منابع خود بهره برداري نموده و بهره وري خود را افزايش دهند. يكي از منابع مهم سازماني نيروی انساني مي‌باشد. مطالعه حاضر به تبیین پیاده سازی نظام مدیریت عملکرد و نقش آن در بهبود تعهد سازمانی کارکنان مي پردازد. اين پژوهش کاربردي و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان ستادی فرماندهی انتظامی استان مازندران به تعداد 286 نفر تشکیل می دهد. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران،164 نفر به صورت تصادفی طبقه ای تعیین گردیدند. از پرسشنامه استاندارد مدیریت عملکرد (1999) و پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و می یر (1993) برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته شده است. پایایی سوالات با استفاده از فرمول آلفای کرانباخ به ترتیب 0.95 و 0.85 مورد سنجش و تایید قرارگرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری کولموگروف- اسمیرنوف و جهت بررسی نرمال بودن متغیرها از ضریب همبستگي و رگرسیون با نرم افزار SPSS15 استفاده شده است. نتایج حاکی نشان داد که بین مدیریت عملکرد با تعهد سازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر، تعهد هنجاری) رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین یافته های تحقیق نشان می دهد که بعد هنجاری دارای بالاترین ضریب همبستگی و بعد عاطفی دارای کمترین ضریب همبستگی را داشته اند.

کلید واژگان :

مدیریت، عملکرد، تعهد سازمانی، کارکنان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک