چکیده :

در دنیای رقابتی امروز، هم سوئی اقتصادی، بقای صنایع و کسب‌وکارهای داخلی را با تهدید روبه‌رو کرده است. برتری‌های رقابتی برخی واحدها، عدم دست‌یابی به بازارهای جهانی و ناموفق بودن در صادرات شدت این تهدیدات را می‌افزاید. هدف این پژوهش توصیفی- پیمایشی، شناسایی و رتبه‌بندی موانع بازاریابی بین‌المللی در ایران با استفاده ازنظر خبرگان و آزمون فریدمن است عواملی همچون محدودیت‌های مالی و اطلاعاتی، عدم توانایی صنایع برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی، آشنا نبودن با محصولات رقبا از نظر کیفی و ارزش، قیمت تمام‌شده بالا، عدم وجود استراتژی‌های قیمت گذاری مناسب، وجود بروکراسی‌های اداری زیاد، عدم وجود برندهای شناخته‌شده، وجود برندهای متفرقه، عرضه محصول باکیفیت‌های متفاوت، عدم آگاهی در مورد بازاریابی بین‌المللی و برندسازی، عدم توجه به نقش مؤثر تحقیقات بازاریابی، عدم وجود محرک‌های صادراتی، عدم برقراری ارتباطات مؤثر، تفاوت‌های فرهنگی در رفتارهای مصرفی از موانع ورود کسب‌وکارهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی است. بر اساس نتایج، عدم آگاهی در مورد بازاریابی بین‌المللی و برند سازی باید در اولویت برنامه‌ ریزی های بخش بازاریابی بین‌الملل قرار گیرد. چرا که ایجاد آگاهی در این دو بخش پیشنیاز ورود به بازارهای بین‌المللی می باشد و بازارهای بین‌المللی مهم‌ترین فرصتیکه با توجه به تغییرات جهانی، می‌تواند توسعه اقتصادی کشور را سرعت ببخشد.

کلید واژگان :

بازاریابی بین‌الملل، موانع بازاریابی بین‌الملل، موانع محیطی داخلی و خارجی بازاریابی بین‌الملل، گسترش بازارهای صادراتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک