چکیده :

مسئله حاکمیت شرکتی به یک عنصر بسیار مهم تصمیم گیری سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. با افزایش رعایت اصول اساسی حاكمیت شرکتی، میزان سرمایه گذاری سرمایه گذاران افزایش می یابد. شناسایی ارکان و عوامل موثر بر حاکمیت شرکتی و رتبه دهی آن نیز می‌تواند در پیاده سازی آن کمک شایانی نماید. بنابراین هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و ارکان حاکمیت شرکتی و رتبه بندی آن تعیین گردید. پس از شناسايي معيار ها از طریق بررسی ادبیات موضوع، به منظور شناسایی ابعاد مهم حاکمیت شرکتی و ارزیابی اهمیت و میزان تاثیرگذاری آن ها به مصاحبه با كارشناسان و نخبگان پرداخته شد. به منظور رتبه بندی آن ها از مدلANP و نرم افزار SUPER DECISION بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که ابعاد شفافیت، اثربخشی هیئت مدیره، حقوق سهامداران و اثرات مالکیت به ترتیب با ضرایب 0.458، 0.354، 0.106 و 0.082 بیشترین تاثیر را در حاکمیت شرکتی دارا می‎باشند.

کلید واژگان :

حاکمیت شرکتی، ارکان، رتبه بندی، مدل ANP.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک