چکیده :

هدف اصلی پژوهش ، بررسی ومقایسه اثر بخشی دو روش درمان شناختی _ رفتاری وافشای هیجانی(گفتاری و نوشتاری)، در کاهش میزان اضطراب امتحان دانشجویان می باشد. طرح پژوهش موردنظر نیمه آزمایشی است وابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب بک است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر در حال می باشد . که بعداز غربالگری اولیه از نظر 32-33تحصیل مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نوررشتخواردرسال تحصیلی گروه) و کنترل طبقه بندی شدند. گروه 2 نفره آزمایش (11 گروه 3اضطراب امتحان به روش نمونه گیری تصادفی به جلسه به صورت گروهی و هر یک از آزمودنی های گروه آزمایش 2هفته و هفته ای 4 آزمایش شناختی_ رفتاری، جلسه جهت انجام افشای هیجانی گفتاری و نوشتاری به صورت انفرادی، به درمانگر مراجعه می 4هفته و هفته ای 2دیگر، کردند. پس از اتمام جلسات، پس آزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که گروه آزمایشی در میزان اضطراب امتحان شان پس از دریافت برنامه آموزشی tو درمان شناختی _ رفتاری و درمان افشای هیجانی، تغییر معناداری داشتند.

کلید واژگان :

اضطراب ، درمان شناختی_ رفتاری ،افشای هیجانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک