چکیده :

پژوهش حاضر با هدف نحوه دسترسي به كتابهاي الكترونيك، چگونگي ارائه محتواي مطلوب، نرم افزارها و سخت افزارهاي مناسب كتابهاي الكترونيكي، نحوه دستيابي به منابع، همكاري ناشران الكترونيك با فروشگاه ها و استراتژيهاي توسعه نشر آنها انجام گرفته است. اين پژوهش از نوع كاربردي است كه به روش ارزيابانه انجام يافته است. ابزار گردآوري اطلاعات سياهه وارسي محقق ساخته است كه با 6 شاخص كلي و 26 زير شاخص به بررسي و تجزيه و تحليل مولفه هاي موجود در فروشگاه هاي اينترنتي كتاب هاي الكترونيك پرداخته است. مقاله در ابتدا به معرفي فروشگاه هاي اينترنتي كتابهاي الكترونيك مطرح در جهان و بعد از آن در ايران پرداخته و سپس با رویکردی ارزیابانه، به بررسی قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و معیارهای مهم و اساسی فروشگاه هاي اينترنتي در فرایند ورود به بازار نشر الكترونيك و تجاری‌سازی نشر مي پردازد. همچنين با مطالعه بكارگیری عناصر و مولفه هاي مطلوب در سامانه فروشگاه هاي مورد بررسي، قابلیت‌ها و میزان آمادگی آن‌ها را به منظور ورود به چرخه نشر الكترونيك، ارزیابی می‌کند. از جمله ويژگيهاي مطلوب يك فروشگاه الكترونيكي كتاب الكترونيك ؛ دسترسي و سهولت استفاده، قيمت، فرمتهاي كتاب الكترونيك، ارائه ديگر منابع الكترونيكي (مجله، روزنامه و ... ) و ارائه راهنمايي و پشتيباني صحيح است كه در اين مقاله به آن ها پرداخته شده است. نتايج اين پژوهش حاكي از آن است كه فروشگاه هاي مورد مطالعه، تلاش خود را در بهره گیری از ابزارها و مولفه هاي موجود در صنعت فروش الكترونيكي كتاب داشته اند، اما هنوز مولفه هاي بسياري هستند كه در ارتقا و توسعه اين فروشگاه ها موثر خواهند بود. از ميان مولفه هاي مورد بررسي، تمامي فروشگاه ها مولفه جستجوي اطلاعات كتاب شناختي را ارائه داده بودند و مولفه هاي قيمتهاي ويژه، محتواي رايگان و ارائه راهنماها در رتبه هاي بعدي قرار داشتند.

کلید واژگان :

نشر الكترونيك، فروشگاه هاي اينترنتي كتاب، كتاب الكترونيك



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک