مزيت رقابتي سازمان به اين امر بستگي دارد كه سازمان چه چيزهايي مي داند، چگونه آنچه را كه مي داند مورد استفاده قرار مي دهد و چگونه مي تواند سريعا نسبت به موضوعات جديد آگاهي يابد. بدین منظور مديران كارآمد شركت ملي گاز بايد داده هاي لازم را از ذهن كاركنان خود، نظام هاي توليدي، پايگاه داده ها و منابع داخلي و خارجي به دست آورند. سپس با استقرار نظام مديريت دانش داده هاي خام را پس از تجزيه و تحليل، تفكيك، همبسته سازي و تطبيق، به اطلاعات معنادار سازماني تبديل، سپس به اين اطلاعات معنادار را به دانش مفيد مبدل سازند. علي رغم اينكه در سازمان امكانات زيربنايي فني و همچنين افراد صاحب دانش و تجربه در رشته هاي مختلف زياد است، اغلب افراد و كاركنان در گفتگوهاي خودماني در راهروهاي سازمان دانشهاي خود را با هم رد و بدل مي كنند كه ممكن است پس از مدتي اتلاف وقت دانش مورد نظر خود را هم كسب نكنند يا كارشناسان در واحدهاي اجرايي و فني و طراحي يا ساير واحدها ممكن است براي حل مشكل يا مسئله اي خاص در ارتباط با نقشهايي كه به عهده دارند، هفته ها وقت صرف كنند تا دانشي را كه مشكل گشاي كار آنها است بدست آورند. حال آنكه، اگر فرصت و امكانات لازم فراهم باشد مي توانند بدون هدر دادن وقت گرانبهاي خود در سريعترين زمان از منبع مورد نظر، دانش مورد نياز خود را كسب نمايند و اين اهميت و ضرورت مديريت بر دانش سازمان و بها دادن به دانش سازماني، مثل ساير منابع سازمان، و به روز نمودن و پالايش و همگاني نمودن آن را مشخص مي سازد. در این نوشتار تلاش می گردد تا با معرفی اقدامات انجام شده در شرکت گاز استان یزد، چگونگی تولید و تسهیم بهینه دانش با رویکرد طراحی مدل بومی و متناسب با فرهنگ غالب، مورد بررسی قرار گیرد. اگرچه استقرار فرآیند خلق و تسهیم دانش به مثابه سایر ابزارهای مورد استفاده در تجهیز منابع انسانی امری زمان بر بوده و جهت مشاهده کامل پیامدهای آن نیاز به گذشت زمان می باشد، معذلک برخی از نتایج مثبت آن در مدت کوتاه سپری شده از اجرای طرح قابل مشاهده می باشد که از جمله می توان به میزان ارتقاء اثربخشی ناشی از در اختیار دادن اطلاعات به عموم کارکنان و میزان آمادگی کارکنان در تصمیم سازیها و تصمیم گیری ها اشاره نمود که در نتیجه افزایش سطح دانش ایشان حاصل گردیده است. کاهش زمان واکنش کارکنان در مواجهه با مسائل جدید و حوزه های مبهم نیز از جمله دستاوردهای این طرح بوده است. دسترسی به دانش تسهیم شده سهم قابل توجهی نیز در کاهش خطاهای ناشی از عدم تسلط به دانش ایفاء می نماید که اندازه گیری این شاخص در بلندمدت میسر می باشد. در ادامه راهکارهایی جهت ایجاد زمینه ای مطلوب برای تسهیم دانش پیشنهاد گردیده است.
کلید واژگان :مدیریت دانش، تبادل تجربیات، فرآیند خلق و تسهیم ، درس های آموخته شده، شرکت گاز یزد
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک