چکیده نمایشهای کارتونی (انیمیشن) به علت جذابیتهای فراوانی که دارند شدیدا مورد علاقه کودکان قرار میگیرند به طوری که حتی ممکن است کودکان به چنین برنامههایی اعتیاد پیدا کرده و سایر فعالیتهای کودکانه را به کناری بگذارند. وابستگی زیاد به چنین برنامههایی در بلندمدت باعث سطحینگری و راحتطلبی کودک شده و قوای ذهنی او تضعیف میشود. از سوی دیگر، کتاب از دیرباز به عنوان رسانهای آگاهیبخش، عمیق و رشد دهنده ذهن و فکر کودکان، سودمندی خود را به اثبات رسانیده است. اما، اکنون کتاب به عنوان رسانهای مفید در تقابل و چالش با رقبای قدرتمندی چون کارتون و سایر برنامههای جذابِ جدید قرار گرفته است. با توجه به اینکه بسیاری از انیمیشنهای تهیه شده برای کودکان یا بر اساس کتابهای موجود تهیه شده و وامدار آنها هستند یا اینکه از روی خود آنها کتابهایی برای کودکان تهیه شده است، این پژوهش در پی مطالعه آن بوده است که مشاهده کارتون چه تاثیری بر علاقه و مراجعه کودکان به کتابها داشته است. در بخش اول پژوهش، کارتونهایی که از روی کتابها ساخته شدهاند و کتابهایی که از روی کارتونها تهیه شدهاند شناسایی شد. در بخش دوم، که به روش پژوهش کیفی و از طریق مصاحبه انجام گرفت، میزان اطلاع کودکان از کتابهای مرتبط با کارتونهای مشاهده شده، مورد مطالعه قرار گرفته و در بخش سوم، میزان انگیزه برای یافتن یک کتابِ مرتبط با کارتون یا میزان علاقه به مطالعه کتاب مرتبط با آن، مورد بررسی قرار گرفت. به طور کلی، پژوهش در پی آن بوده است که میزان علاقهمندی کودکان به کتابهای برآمده از کارتونها را ارزیابی کرده و معین نماید که کودکان پس از مشاهده یک کارتون چقدر به پیدا کردن و خواندن کتابی که مرتبط با آن است اظهار تمایل کردهاند.
کلید واژگان :کلیدواژهها: کارتون، کودکان، کتاب، اقتباس، انیمیشن، آثار اقتباسی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148662404692971
- سال انتشار : 1393
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : http://cbc.ir/News.aspx?NewsId=589 | همايش دوسالانة ادبيات كودك و مطالعات كودكي: ادبيات؛ كودك ديروز، كودك امروز.
- برگزار کنندگان : شورای کتاب کودک
- تاریخ ثبت : 1395/11/21 10:37:26
- ثبت کننده : نامشخص
- تعداد بازدید : 247
- تعداد فروش : 0