چکیده :

ظهور دوباره‌ي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط و رابطه‌ي منفي ميان اندازه‌ي بنگاه و رشد آن پديده‌هايي است كه از دهه‌ي 1970 در اكثر كشورهاي توسعه‌يافته مشاهده شده است. به عنوان مثال بيش از 70 درصد از نيروي كار در بخش صنعت در بسياري از كشورهاي توسعه‌يافته در بخش بنگاه‌هاي كوچك و متوسط فعاليت مي‌كنند و اشتغال در اين بخش متمركز گرديده است. اگرچه رابطه‌ي منفي ميان اندازه‌ي بنگاه و رشد آن و توان اين بنگاه‌ها در ايجاد اشتغال توجه بسياري از اقتصاددانان و سياست‌گذاران را به خود جلب كرده است، سؤال اساسي ديگر آن است كه چه عوامل ديگري غير از اندازه‌ي بنگاه بر رشد آن مؤثر است. سطح آموزش نيروي كار يكي از عواملي است كه در اين ميان از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است. اين مقاله مي‌كوشد نقش آموزش را با تأكيد بر نقش آموزش‌هاي مياني در رشد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط طي برنامه پنج‌ساله‌ي دوم جمهوري اسلامي ايران بررسي نمايد.

کلید واژگان :

بنگاه های کوچک و متوسط، صنایع تولیدی ایران، رشد بنگاه، آموزش



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک