چکیده :

امروزه شبکه‌های اجتماعی بخصوص فیس‌بوک یکی از پرطرفدارترین راه‌های ارتباطی میان جوانان و اقشار مختلف جوامع بشمار می‌آید و به جهت فراگیری و گستردگی دامنه شمول مخاطبان آن، نقش تاثیرگذاری بر جامعه پذیری سیاسی افراد دارد. جامعه پذیری سیاسی فرایندی است که به وسیله آن، افراد در جامعه‌ای معین با نظام سیاسی آشنا می‌شوند و تا اندازه قابل توجهی ادراکشان از سیاست و واکنش هایشان نسبت به پدیده‌های سیاسی تعیین می‌شود. بر مبنای این تاثیر مهم و اساسی، سوال اصلی ما در این مقاله بدین صورت مطرح می‌شود که " فیس‌بوک چه تاثیری بر جامعه پذیری سیاسی کاربران ایرانی ( بررسی موردی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)) در بازه زمانی 1388-1394 داشته است؟ فرضیه مقاله حاضر نیز بدین صورت طرح می‌شود که فیس‌بوک از طریق عضوگیری، تبلیغات، ارائه اطلاعات روزآمد در خصوص مسائل سیاسی و خارج از درگاه فیلترینگ دستگاه‌های دولت ایران توسط کاربران خود، فضایی را فراهم نموده است تا گروه‌های همسن و دوستان با یکدیگر تعامل نموده و از آرا و نظرات یکدیگر باخبر شوند و هم از سویی نیروهای حامی نظام ج.ا.ا و از سوی دیگر نیروهای معاند نظام ج.ا.ا اقدام به تعامل و تقابل می‌زنند و کاربران فیس‌بوک در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) متاثر از جو شکل گرفته در نتیجه این برخوردها، بگونه‌ای خودآگاه و گاها ناخودآگاه به ارزش‌ها و باورها و گرایش‌های سیاسی خاصی دست پیدا می‌کنند. در این مقاله ما از روش پژوهش و تحلیل و همچنین اطلاعات خود را بر مبنای روش میدانی و کتابخانه‌ای جمع اوری می‌نماییم.

کلید واژگان :

جامعه پذیری سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک، دانشجویان، کاربران ایرانی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک