چکیده :

بدن آدمی مجموعهای از توانایی‌ها و محدودیتها را شامل میشود و در همه مقاطع زندگی، تحت تأثیر اقتضائات فرهنگی اجتماعی جامعه‌ای است که در آن به سر میبرد. برخی از جامعه شناسان، با استناد بر آمیختگی زیاد جسمانیت انسان با مؤلفه‌های فرهنگی اجتماعی، بدن را یک سازه اجتماعی دانسته‌اند. این مقاله به بررسی نظری مفاهیم مطرح در حوزه جامعه‌شناسی بدن پرداخته است. از آنجا که مدیریت بدن و کنترل آن در این مقاله از رهگذر جنسیت در نظر گرفته شده است، با بیان نتایج برخی تحقیقات بر آنیم تا نشان دهیم این متغیر(جنسیت)، عامل تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بدن است. به این معنا که با وجود عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی برای مدیریت بدن، جنسیت به عنوان زیربنای این مسئله عمل می‌کند. شیوه‌های تغییر بدن فقط بر مبنای متغیر جنسیت به وجود نمی‌آیند، اما جنسیت می‌تواند به عنوان عرصه‌ای مهم برای روابط بدن‌های و درگیری و تغییرات آن‌ها فهم شود. ویژگی‌های ظاهری برای زنان بیشتر اهمیت دارد چرا که تصور می‌کنند چهره و بدن‌ها زیباتر می‌تواند آن‌ها را در دستیابی به اهداف و ایده آل‌های اقتصادی و اجتماعی خود یاری رساند. در واقع زنان با نوعی دید ابزاری به بدن‌های خود می‌نگرند که مردان نیز در شکل‌گیری این انتظارات نقش مؤثری دارند. تمام این عوامل بر جنسیت عرضه می‌شوند تا زنان و مردان بدن‌های خود را با شیوه‌هایی که می‌خواهند تعریف و بازنمایی کنند.

کلید واژگان :

جامعه‌شناسی بدن، مدیریت بدن، زنان، جنسیت، بازنمایی خود، نگرش



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک