چکیده :

از دید مقام معظم رهبرى، مهندسی فرهنگ، عبارت از آن است كه با رویكرد سیستمی كلیه اجزاى فرهنگ اعم از: فرهنگ ملی، فرهنگ عمومی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ سازمانی در مجموعة فرهنگى كشور جانمایی شود و روابط آنها به خوبی تنظیم شود. از دید ایشان، مهندسی فرهنگی در تمامی حوزه ها باید صورت گیرد اما برای انجام این مهم، ابتدا باید مقوله فرهنگ در جامعه مهندسی وارد شود. مهندسی فرهنگی كشور به دنبال هماهنگی و انسجام بخشی دستگاه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی كشور در جهت فرهنگ و ارزش های اسلامی است و از آن جا كه جامعه ایرانى در دوران گذار، تحولات متعددى را تجربه نموده و برآیند این تحولات تغییر در ارزش ها، رفتارها و به طور كلی فرهنگ خواهد بود. حال با توجه به موارد فوق به نقش مهندسی فرهنگی و تأثیر آن در دانشگاهها كه مهمترین مراكز تولید، فرهنگ و كانون اصلی فرهنگهای مختلف محسوب میشوند میپردازیم. دیدگاه مهندسی فرهنگی در دانشگاه و آسیبپذیری فرهنگی آن در این محیط یک از مهمترین مباحثی میتواند مورد توجه قرار گیرد. نقش مهندسی فرهنگی در ارتباط با دانشگاه و اینكه استعمار چگونه و با چه ابزاری میخواهد در جامعه ما و علیالخصوص دانشگاهها كه كانون روشنفكران و نظریهپردازان است نفوذ پیدا كند و اینكه دانشگاه تا چه حد میتواند برای اعمال و اجرای نقشههای فرهنگی آنان مناسب باشد بسیار مهم و ضروری به نظر میرسد. با توجه به اهمیت هم گیر دانشگاهها و مخصوصا نقش اساتید در این مقوله ، در این مقاله سعی خواهد شد مولفه های صلاحیت های حرفه ای اساتید كه موثر بر مهندسی فرهنگی است ، شناسایی و دسته بندی گردد .

کلید واژگان :

مهندسی فرهنگی ، صلاحیت حرفه ای اساتید ، صلاحیت رفتاری ، صلاحیت آموزشی ، صلاحیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک