مقدمه: سبک زندگی و ارزشهای اجتماعی، منبعث از نظامهای ازرشی یک جامعه است. نظام ارزشی، شامل سلسله مراتبی از اولویتها است که به یکی از لایه های اصلی هویت فردی و جمعی، پایههای نظام نگرشی و رفتاری را شکل می دهد. هدف:هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیرمصرف فراغتی رسانه( تلویزیون ماهواره ای)بر سبک زندگی وارزش های اجتماعی جوانان می باشد. روش: در این پژوهش11 ارزش اجتماعی با استفاده از روش پیمایش مورد مطالعه قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شامل 400 نفر از جوانان برخوردار و غیربرخوردار از تلویزیون های ماهواره ای شهر مشهد است. یافته: نتایج آزمون های توصیفی نشان می دهد که ضریب نفوذ تلویزیون های ماهواره ای در جامعه آماری مورد مطالعه 74.5 درصد است. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان می دهد که هرچه میزان بهره مندی از ماهواره بیشترمی شود، میزان اهمیت معیارهای مدرن در انتخاب همسر افزایش و میزان اهمیت ارزش های اخلاقی در انتخاب همسرکاهش پیدا می کند. همچنین هر چقدر میزان استفاده از ماهواره افزایش یابد، میزان گرایش به معیارهای مدرن در انتخاب پوشش افزایش و میزان گرایش به معیارهای سنتی در انتخاب پوشش کاهش پیدا می کند.نتایج همچنین بیانگر این است که هرچه میزان استفاده از ماهواره افزایش می یابد، میزان قانون گرایی، دین گرایی، مسئولیت پذیری و ملی گرایی کاهش پیدا می کند. نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین بهره مندی از تلویزیون های ماهواره ای و تغییرات ارزشی و سبک زندگی در بین جوانان رابطه وجود دارد و منجر به کاهش گرایش جوانان به ارزش های اجتماعی جامعه ایرانی شده است.
کلید واژگان :جوانان، اوقات فراغت، تلویزیون های ماهواره ای، ارزشهای اجتماعی، سبک زندگی.
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک