چکیده :

فیلم‌های سینمایی محصولات فرهنگی و اقتصادی مهمی محسوب می‌شوند. شیوه‌ها و ابزارهای مختلفی برای تبلیغات این محصولات به‌کار گرفته می‌شود و استفاده از پوسترها یکی از روش‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی در مورد فیلم‌های سینمایی می‌باشد. اهمیت جایگاه پوستر به عنوان ابزار تبلیغاتی در فروش فیلم‌های سینمایی ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاب کرده است. از این‌رو هدف پژوهش حاضر تحلیل پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی سال‌های 1390 تا 1397 ایران می‌باشد و این سؤالات مطرح شده است: 1- تصویر و متن نوشتار چه سهمی را در پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی ایرانی (1390 تا 1397) به خود اختصاص داده است؟ 2- پوسترهای سینمایی تا چه حدودی در تبلیغات فیلم‌های سینمایی مؤثر هستند؟ هم‌چنین باید خاطرنشان کرد پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و از نوع نظری می‌باشد که حاصل ارزیابی و تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و کیفی و اطلاعات اسنادی، کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. نمونه‌های مورد بررسی پژوهش شامل پوسترهای پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران (1390 تا 1397) به تعداد 8 مورد می‌باشد و جامعه‌ی آماری و مورد نظرسنجی (برای ارزیابی میزان تأثیرات تبلیغات پوستر در فروش فیلم‌های سینمایی ایران) نیز شامل 200 نفر می‌باشد. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از میان 8 پوستر بررسی‌شده فقط پوستر فیلم سینمایی محمد رسول‌الله دارای توضیحات به زبان انگلیسی می‌باشد و 7 مورد دیگر همه دارای زبان فارسی برای شرح مشخصات فیلم و بازیگران هستند و این امر نشان می‌دهد سینمای ایران هنوز به صنعت در حوزه‌ی جهانی تبدیل نشده است. ‌

کلید واژگان :

پوستر، پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی، تبلیغات.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک