چکیده :

توجه به سرمایه از مسائلی است که از دیرباز مورد توجه سرمایه داران، مدیران و سایر افراد جامعه قرار داشته است و از آنجا که نگاه گذشته به سرمایه صرفاً بر مبنای اقتصادی و در اشکال مادی و فیزیکی بود، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی یا از نظر دور می ماند و یا محدودتر از امروز مورد توجه قرار می گرفت. در این مقاله در جهت بررسی و تبیین شاخص هاو منابع سرمایه فرهنگی، پس از تعریف انواع سرمایه‌؛ زمینه های شکل گیری سرمایه فرهنگی بیان شده است. همچنین مرور ادبیات و نظریات موجود نشان داد که میزان مصرف کالاها و فرآورده های فرهنگی، پرورش خانوادگی و اجتماعی، آموزش های رسمی و مهارت های کسب شده از طریق آن، فرهنگ شغلی، سرمایه معنوی، مشارکت در فعالیت های هنری، دانش فرهنگی، زبان، مطالعه، رفتن به سینماها، فرهنگسراها و... از جمله منابع سرمایه فرهنگی در جوامع محسوب می شوند. از طرف دیگر مهمترین منابع سرمایه فرهنگی شامل خانواده، طبقه اجتماعی و آموزش و پرورش بود که در این مقاله بدان پرداخته شده است.

کلید واژگان :

سرمایه فرهنگی، سرمایه اجتماعی، فرهنگ، سرمایه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک