چکیده :

مقدمه : هوش معنوی به معنی ظرفیت برای درک عمیق از سوالات وجودی در سطوح مختلف آگاهی است. هوش معنوی نشان دهنده آگاهی از روح به عنوان وجود عينی و یا به عنوان نیروی زندگی خلاق و متکامل محسوب می گردد. در این مقاله ، هوش معنوی SQ به عنوان مجموعه ای از ظرفیت های تطبیقی روانی که بر اساس جنبه های غير مادی و متعالی از واقعیت ، به ویژه آنهایی را که به ماهیت وجود فرد ، معنای شخصی ، تعالی فردی، و گسترش حالات آگاهی است ، لحاظ شده است. به اين معنا، هوش معنوی تمايل ذاتی و طبيعی فرد به وجود و توانايی درک شناختی و شهودی او از آفرينش است. هدف : هدف پژوهش حاضر ، بررسی مقايسه ای هوش معنوی دانش آموزان دوره متوسطه شهر کرمان به تفکيک جنسيت و پايه تحصيلی بوده است. روش : نمونه شامل 537 دانش آموز دوره متوسطه از شهر کرمان ( 299 پسر و 238 دختر ) بود که به شيوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه هوش معنوی 24 سؤالی SISRI (کينگ ، 2008) بود که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET) ، تولید معنای شخصی (PMP) ، آگاهی متعالی (ماورایی) (TA) و توسعه حالت هوشیاری CSE)) بود.اعتبار و پايايی آزمون به روش تنصیف و آلفای کرانباخ به ترتيب 79/0 و 87/0 محاسبه شد. نتايج : با توجه به مقادير به دست آمده از نتايج آزمون t ( 0.843 sig=، 535 = df ، 0.198-=t) مقدار t مشاهده شده هوش معنوی کل از سطح معناداری يعنی 0.05 بيشتر است ( 0.05 p≥ ) ، در مورد ساير مؤلفه های آزمون نيز تفاوت معنی داری در ميانگين نمرات مشاهده نشد.از اين رو فرض صفر با 95% اطمينان تأييد می شود . بحث و نتيجه گيری : هوش معنوی دانش آموزان دوره متوسطه شرکت کننده در آزمون به تفکيک جنسيت ، تفاوت معنی داری ندارد. همچنين در پايه های مختلف تحصيلی نيز عليرغم رشد صعودی نمرات در پایه های بالاتر تحصیلی ، تفاوت ميانگين ها معنادار نبود.

کلید واژگان :

کليد واژه ها : هوش معنوی ، مؤلفه های هوش معنوی SISRI، جنسيت ، پايه تحصيلی ، دانش آموزان متوسطه



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک