چکیده :

بخش اعظمی از تفاوت‌های دختران و پسران، مربوط به تفاوت‌هایی است که ساختار مغز خود دارند. نیم کره راست مغز در پسران، سریع‌تر از نیم کره چپ رشد می‌کند وارتباط داخلی بیشتری در خود نیم کره راست برقرار می‌شود تا بین دو نیم کره. دردختران، هر دو نیم کره مغز به طور یکنواخت رشد می‌کند. این تفاوت‌ها، سرتاسر جنبه‌های زندگی دختر و پسر را تحت تأثیر قرار داده اند. به خصوص در حوزه آموزش و پرورش، این تفاوت‌ها بیشتر نمود پیدا می‌کنند و لازم محتوا و شیوه‌های آموزش، متناسب با ویژگی‌های منحصر به فرد هر دو جنس، طراحی و ارایه شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند چگونگی یادگیری پسران با دختران متفاوت است. تفاوت ساختار مغزی و ذهنی دختر و پسر، در شکل گیری استعدادهای آنان مستقیماً اثرگذار است. دراین پژوهش، که بر اساس روش کتابخانه ای و توصیفی تحلیلی گردآوری شده است، تفاوت‌های ذهنی، روانی، اجتماعی و رفتاری دختران و پسران در سنین مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته و بیان می‌شود که این تفاوت‌ها، مستلزم چه نوع برخوردی در محیط آموزشی، و فعالیت‌های درون کلاسی از سمت معلمان می‌باشد.

کلید واژگان :

تربیت، پسر، روانشناسی، دختر، تفاوت، ذهن



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک