شهری میتواند ادعای مطلوب بودن را داشته باشد که به رفع نیازهای همه شهروندانش بپردازد. کودکان نیز به عنوان یکی از اقشار جامعه، باید هرچه بیشتر در برنامه ریزی شهری مورد توجه قرار گیرند. هدف پژوهش حاضر رابطه بین تأمین امکانات موردنیاز کودکان و تأمین نیازهای زندگی کوکان پیشدبستانی و نظارت بر رفع نیازهای کودکان پیشدبستانی در مراحل رشد بود. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است و ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه و نقاشی کودکان میباشد. حجم نمونه در این پژوهش تعداد25 نفر از والدین و 25تعداد کودک 5 تا 7 ساله میباشد. به منظور تحلیل آماری از نرم افزار Spss و Amos استفاده شده است. مضامین به دست آمده از مصاحبه با کودکان و نقاشی آنها در چهار مضمون اصلی بوده است. مضمون اصلی اول مربوط به آموزش مهارتهای زندگی، مضمون اصلی دوم مربوط به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، مضمون اصلی سوم مربوط به مهارتهای هنری و خلاقانه و مضمون اصلی چهارم و پایانی مربوط به مهارتهای ورزشی و مهارتهای مبتنی بر بازی بود. یافتههای تحقیق نشان دهنده این است، که در ایجاد یک شهر دوستدار کودک باید تمامیمولفهها، نیازها و عوامل در ایجاد آن، مورد ارزیابی و سنجش قرار بگیرد که در آن کودکان میتوانند، در مقام یک محقق، نقش رهبری روند ارزیابی و سنجش را ایفا نمایند. این نقش نه تنها به طراحی تحقیقات مربوط به ایجاد شهر دوستدار کودک مربوط نمیشود، بلکه گردآوری و تحلیل دادهها و اطلاعات را نیز در بر میگیرد. بزرگسالان باید، از طریق حامیتهای لازم، آموزش و ظرفیت سازی، مشارکت کودکان را در این زمینه تسهیل کنند. کودکان میتوانند نظرات بسیار متفاوتی نسبت به نظرهای بزرگسالان ابراز کنند و پاسخگویی افراد فعال در شهرهای دوستدار کودک را تقویت کنند.
کلید واژگان :امکانات مورد نیاز کودکان، پیش دبستانی، مراحل رشد،شهر دوستدار کودک
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6171518469690791
- سال انتشار : 1403
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم
- برگزار کنندگان : دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائنات
- تاریخ ثبت : 1403/02/19 20:41:36
- ثبت کننده : دکتر محمد تقی پور(تالش)
- تعداد بازدید : 79
- تعداد فروش : 0