چکیده :

هدف اصلی این تحقیق شناسایی و تبیین اثرگذاری جهت گیری کارآفرینی بواسطه تشخیص فرصت¬ها بر عملکرد شرکت¬های کوچک و متوسط شهر رشت بود. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و ازنظر شیوۀ گردآوری داده¬ها، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری اين تحقيق شامل 217 شرکت¬ کوچک و متوسط فعال در شهر رشت بود که در حوزه تولید محصول و ارائه خدمات فعالیت می¬نمودند که بر اساس جدول مورگان، 133 شرکت به روش غیراحتمالی در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور جمع¬آوری داده¬ها، ابزار پرسشنامه بین آن¬ها توزیع شد. برای تعیین پایایی سوالات پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. هم¬چنین از آزمون کولموگروف اسمرینوف جهت تعیین نرمال بودن جامعه استفاده گردید که این آزمون نشان داد تمامی متغیرهای تحقیق از توزیع غیرنرمال برخوردار هستند لذا برای آزمون فرضیه¬های تحقیق از روش حداقل مربعات جزئی و نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که جهت گیری کارآفرینی به طور مثبت و معنادار بر تشخیص فرصت¬ها و عملکرد شرکت¬های کوچک و متوسط اثرگذار است. هم¬چنین تاثیر تشخیص فرصت¬ها بر عملکرد شرکت¬های کوچک و متوسط به طور مثبت و معنادار مشاهده شد. به علاوه نقش واسطه¬ای تشخیص فرصت¬ها در رابطه بین جهت گیری کارآفرینی با عملکرد شرکت¬های کوچک و متوسط، مثبت و معنادار بود.

کلید واژگان :

کارآفرینی، جهت گیری کارآفرینی، تشخیص فرصت، عملکرد شرکت و شرکت¬های کوچک و متوسط.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک