چکیده :

هدف¬ پژوهش¬حاضر ارائه الگوی اعتماد عمومی به مدیران ارشد اقتصاد ایران می¬باشد. جامعه آماری شامل مدیران کل و معاونین و رؤسای وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و نمایندگان کمیسیون اقتصاد و بودجه مجلس بوده است. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی- توسعه¬ای و ¬¬از نظر¬ماهیت، آمیخته از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی¬، جهت ¬شناسایی عوامل ¬موثر از روش تحلیل¬محتوا،¬ مرور¬متون و همچنین مصاحبه¬های اکتشافی با خبرگان به تعداد 90 نفر استفاده گردید. جهت انتخاب خبرگان از¬ روش غیرتصادفی با تکنیک گلوله¬برفی تا دستیابی به اشباع¬نظری استفاده شده ¬است. در بخش کمی، از نظرات مدیران کل، معاونین، اعضای هیئت رئیسه و رؤسای ادارات سازمان امور مالیاتی کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان خصوصی‌سازی، سازمان حسابرسی کشور و سازمان بورس و اوراق بهادار به تعداد 120 نفر استفاده شد که حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به تعداد 100 نفر به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده برآورد گردید. برای غربالگری و انتخاب عوامل از روش دلفی¬فازی استفاده شد.از بین 17عامل شناسایی شده، 15 عامل انتخاب و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی عوامل تعیین شده در قالب¬ سه عامل اصلی عدالت¬ورزی، اعتمادسازی و خطرپذیری مفهوم¬سازی شدند. همچنین برای سطح¬بندی از روش مدل¬سازی ساختاری¬– تفسیری استفاده شده است که به ترتیب در سطح اول ¬عدالت¬ورزی، سطح دوم اعتمادسازی و در سطح سوم عدم محدودیت در برخورد با مدیران ناکارآمد قرار¬گرفته است. ¬با توجه به نمودار قدرت¬نفوذ و میزان¬ وابستگی هر سه عامل در ناحیه خودمختار قرار¬گرفتند که ¬قدرت¬¬نفوذ و میزان¬ وابستگی پایینی دارند و تأثیر¬پذیری و نفوذ¬پذیری کمی نسبت بهم خواهند داشت.

کلید واژگان :

اعتماد عمومی، مدیران اقتصاد، عدالت‌ورزی، دلفی فازی، مدل‌سازی ساختاری- تفسیری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک