چکیده :

در دورانی قرار داریم که اخبار با سرعت بالایی منتشر می‌شوند و اطلاعات زودتر از آن‌چیزی که فکرش را بکنید انتقال پیدا می‌کنند. این اتفاق در کنار تمام مزایایی که دارد و می‌تواند کمک‌کننده باشد، ممکن است چالش‌های بزرگی را به وجود آورد و تصویر آن‌ها را دچار مشکل کند. بحران‌ها هم معمولا از دل همین اتفاقات و اخبارهای منتشرشده، به وجود می‌آیند. رسانه ها به دلیل توانایی در جهت دهی به افکار عمومی، نقش اساسی در مراحل مختلف بحران ایفا می کنند. نقش دوگانه رسانه ها در بحران زایی و بحران زدایی، برجسته کردن و کوچک نشان دادن، القای امید و یا نا امیدی و.. برای همگان واضح است. در این میان، عوامل بسیاری در این قضیه دخیل هستند؛ این عوامل باعث می شوند رسانه ها در بحران کارکردهای متفاوت داشته باشند. ﺻﻨﻌﺖ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻫﻮﺍﻳﻲ ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻓﻨﻲ ﻭ ﺗﺨﺼﺼﻲ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﺪﻣﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ. ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺷﻘﻮﻕ ﺣﻤﻞ ﻭ ﻧﻘﻞ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺭﺳـﺎﻧﻪ ﻫـﺎ ﻭ ﺍﻓﻜـﺎﺭ ﻋﻤـﻮﻣﻲ ﺍﺯ ﺩﺭﺟﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭﻱ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﻭﻗﻮﻉ ﻳﻚ ﺳﺎﻧﺤﻪ ﻫﻮﺍﻳﻲ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭﺑﺮﮔﻴﺮﻱ ﺑﺎﻻ، ﺍﺯ ﭘﻮﺷـﺶ ﺧﺒﺮﻱ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩﺍﻱ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﺑﻨـﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﺤـﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻨﻌﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺣﻴﺎﺗﻲ ﻭ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﭘﺎﺳﺨﻲ ﺁﻧـﻲ ﺍﺳـﺖ. ﺍﺯ ﺩﻳﮕـﺮ ﺳﻮ، ﺍﻃﻼﻉﺭﺳﺎﻧﻲ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ بحران ﺍﺯ ﺑﺮﻭﺯ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻧﺎ ﺍﻣﻨـﻲ ﻛﺎﺳـﺘﻪ ﻭ ﻣﻮﺟـﺐ ﺍﻋﺘﺒـﺎﺭﺯﺍﻳـﻲ ﺭﺳـﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﻓـﺰﺍﻳﺶ ﻣﺨﺎﻃﺒـﺎﻥ ﺁﻥ ﻣـﻲﺷـﻮﺩ. ﺭﺳﺎﻧﻪﻫﺎ و روابط عمومی ها ﺩﺭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﻱ، ﺑﺎﻳـﺪ ﻫـﻢ ﺑﺤـﺮﺍﻥ ﺑﻴﺮﻭﻧـﻲ ﺭﺍ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺑﺎ ﻋﻤﻠﻜـﺮﺩ ﺻـﺤﻴﺢ، ﺑـﻪ ﻣﻮﻗـﻊ ﻭ ﭘﺎﺳـﺦ ﺑـﻪ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﺗﻼﺵ ﻛﻨﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻣﺒﺘﻼ ﻧﺸﻮﻧﺪ. توانايي بالقوه رسانه ها در رهبري افكار عمومي تنها در سايه مديريت صحيح در آنها و بر آنهاست كه مي تواند به صورت بالفعل درآيد. بحران در صورت فقدان مديريت صحيح مي تواند آسيب هاي غيرقابل جبراني پديد آورد. با توجه به اين واقعيت، در این مقاله به بررسی نقش رسانه و روابط عمومی در مدیریت بحران سوانح هوایی پرداخته شده است.

کلید واژگان :

رسانه، روابط عمومی، بحران، سوانح هوایی، مدیریت بحران



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک