چکیده :

پژوهش حاضر به بررسي تأثيرات دوزبانگي بر يادگيري، پيشرفت تحصيلي، رشد شناختي و آسيب هاي رواني در تحقيقات صورت گرفته در اين حيطه پرداخته است. مقالات و پژوهش هاي مرتبط از منابع داخلي و خارجي بازيابي و مورد تحليل قرار گرفت. تحليل ها نشانگر وجود تناقضاتي در نتايج پژوهش هاي صورت گرفته بود. در اغلب موارد نتايج حاكي از عملكرد ضعيف دوزبانه ها در يادگيري و پيشرفت تحصيلي بود حال آنكه برخي نيز بر تأثيرات مثبت دوزبانگي بر يادگيري واژگان زبان ديگر تأكيد داشتند. تأثيرات مثبت دوزبانگي بر رشد و بهبود برخي توانايي هاي شناختي از قبيل كنترل اجرايي، سيالي كلامي، دستيابي واژگاني و رشد سخن گفتن در اغلب موارد مورد تأييد قرار گرفت. از ديگر سو نتايج با تأييد وجود تفاوتهاي شناختي و شخصيتي ميان دوزبانه و بالا بودن ميزان ابتلا به برخي ناهنجاري ها از قبيل لكنت زبان، لزوم اتخاذ روشهاي تشخيصي و درماني ويژه براي دوزبانه ها را مورد تأكيد قرار مي دهد. در حيطه آموزش وپرورش، تدوين برنامه هاي آموزشي كه به تفاوتهاي دوزبانه ها و يكزبانه ها توجه كامل نموده وزمينه بهره گيري از ويژگي هاي مثبت دوزبانگي را فراهم نمايد، لازم وضروري به نظر مي رسد.

کلید واژگان :

دوزبانگي، يادگيري، پيشرفت تحصيلي، رشد شناختي، آسيب هاي رواني



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک