چکیده :

امروزه یکی از مولفه¬های حقوق شهروندی، «آموزش صلح» می باشدواهرم مورد نياز معلمان و اساتید در برنامه درسی تلقّي مي‌شود. معلمان و اساتیدی كه ارزش راهبردي آموزش صلح را به عنوان یکی از مولفه های حقوق شهروندی ،بایددرك كنند، وبتواننداز تفاوت‌هاوتنوّع فرهنگي درجهت ارتقا فرآیند یاددهی-یادگیری در برنامه¬درسی استفاده كنند. آموزش صلح شيوه‌اي از انديشيدن و عمل را به اساتید و معلمان آموزش مي‌دهد كه آنان بتواننددرهربستر فرهنگي، به گونه‌اي اثر بخش‌تر عمل كنند. پژوهش حاضر، در صدد آن است به شناسايي صلح به عنوان یکی از مولفه های اصلی حقوق شهروندی و ميزان آگاهي معلمان دوره پرداخته ورهنمودهاي لازم را دراين خصوص جهت اعمال در برنامه‌هاي درسي مشخص مي‌گردد . روش‌ انجام اين‌ تحقيق توصيفي ـ تحليلي است. نتایج این مطالعه حاکی ازآن است که اگرچه مدارس به مثابه يكي از مهمترين عوامل موثر در ترويج فرهنگ شهروندی از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است،ولی با برنامه‌هاي موضوع محور، قوانين و مقررات خشك و تربيت مبني بر نظرات بزرگسالان و سنتي و آموزشهاي اجباري طولاني‌ ارائه شده است.

کلید واژگان :

صلح،آموزش صلح، مولفه های صلح،نقش معلمان



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک