چکیده :

قرن بیست یکم را نظریه پردازان مدیریت و سازمان ، قرن رهبری برای سازمان می دانند و اعتقاد آنها بر این است که عامل اصلی موفیت سازمانها و جامعه امروزی رهبری می باشد. در خصوص رهبري رويکردهاي گوناگوني ارائه شده که يکي از اين رويکرد ها که به تازگی مورد توجه صاحب نظران حوزه مديريت قرارگرفته «رهبری خدمتگزار» است. هدف اين رويکرد ايجاد بهبودهايي در رهبري سازمانها وجوامع مي باشد.رهبران موثر مشتاق خدمتگزاري هستند. آنان دارای ويژگيهايي همچون همدلي ،دورانديشی ،گوش دادن موثر و... مي باشند. در بين همه رهبران بزرگ شاید کمتر کسي مانند امام علی (ع)را بتوان نام برد که نمونه عملي يک رهبر خدمتگزار باشد. ديدگاه امام علي(ع) نسبت به رهبري، ديدگاهي مردم محور است كه اگر نفوذي و فرماني وجود دارد درجهت اهداف زيردستان و رفاه عامه مردم است . امام علی (ع) در نهج البلاغه که مأخذی دینی و اسلامی است پند ها و حکمت های بسیاری در زمینه رهبری خدمت گزار به فرماندهان خود ارائه نموده که هدف این تحقیق نیز بررسی ویژگی ها و مولفه های ارائه شده در خصوص رهبری خدمت گزار از دید نظریه پردازان حوزه مدیریت و سازمان و امام علی (ع) است .

کلید واژگان :

مدیریت ، سازمان ، تئوری رهبری، امام علی(ع)، نهج‌البلاغه، رهبری خدمتگذار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک