به جرأت و با اطمینان کامل میگویم که هم اکنون سرآمد «رباعی پژوهان» استاد سید علی میرافضلی است، تحقیقات طبع شده  ایشان خود گویای این امر است، کتاب بی همتای«رباعیات خیام در منابع کهن» از ارزنده ترین پژوهشهای ایشان است که حاصل بیش از یک ده واکاوی منابع متعدد چاپی و خطّی است.

اخیراً کتاب نفیسی با عنوان [دفتر نخست]«جُنگ رباعی»(بازیابی و تصحیح رباعیات کهن پارسی) به چاپ رسانیده اند که بنا بر فرمایش شفاهی ایشان به بنده بیش از دو ده وقت صرف آن کرده اند. «چنین کنند بزرگان چو کرد باید کار». بی شک، این کتاب و کتاب «رباعیات خیام در منابع کهن» از آن دسته منابع دسته اوّلی است که هیچ پؤوهشگری از تهیّه و مطالعه آن بی نیاز نخواهد بود.

بخشی از سخنان مؤلّف کتاب:

مجموعه سه جلدی «جنگ رباعی» که در حال حاضر دفتر نخست آن به پایان راه تالیف رسیده، حاصل پژوهشی است که به بازیابی و احیاء رباعیات کهن فارسی اختصاص دارد و در ۸۶۰ صفحه گردآوری شده است.. در دفتر نخست این مجموعه ۴۱۰۰ رباعی از 35 شاعر قدیمی ایرانی از قرن ۶ تا قرن ۱۱ بازیابی و تصحیح شده‌ است که ۲۶۰۰ رباعی آن به رباعیات چاپ نشده اختصاص دارد.

.. برای تدوین دفتر نخست این کتاب ۲۵۰ منبع مورد بررسی و استفاده قرار گرفته که بخش عمدهء آن به نسخه‌های خطی اختصاص دارد و حاصل آن، احیای رباعیات بسیاری از شاعران قدیم از جمله ۲۳۰ رباعی نویافته سنایی بوده است.

... من از 20 سال پیش تا به حال موضوع رباعی و پژوهش در مورد آن را در دستور کار خودم قرار داده‌ام. این مجموعه نیز در دفتر اولش حاصل پژوهش‌های من در ۲۰ سال گذشته در این گونه شعری است که رباعیاتی از سنایی غزنوی تا محمد سعید حکیم قمی از شاعران قرن ۱۱ را در بر می‌گیرد.

وی در مورد ناشر این اثر نیز گفت: چندی پیش نسخه‌ای از این کتاب را به رؤیت دکتر شفیعی کدکنی رساندم که مورد استقبال ویژه ایشان قرار گرفت و قول دادند برای انتشارش به من کمک کنند. با توجه به اینکه تالیف دفترنخست این اثر تازه به پایان رسیده است، متن کتاب برای تایید نظر دکتر شفیعی به ایشان ارائه خواهد شد.

منیره خلیلی محله
منیره خلیلی محله ارسال شده در 1394/02/19 21:26:06
سلام . وقت به خیر . بسیار جالب بود امیدوارم همیشه موفق و ییروز باشید.
هادی  دهقانی یزدلی
هادی دهقانی یزدلی ارسال شده در 1394/02/23 08:54:49
با سلام.
به گمان من قضاوت صد درصد در مورد یک پژوهشگر یا اثر پژوهشی همراه با عباراتی چونان"به جرأت و با اطمینان کامل میگویم که هم اکنون سرآمد «رباعی پژوهان» استاد سید علی میرافضلی است" چندان پژوهشگرانه نیست.
با بهترین درودها