چکیده :

روش هاي گوناگونی به منظور کمک به تصمیم گیرندگان خرید براي رو در رو شدن با پیچیدگی هاي انتخاب یک تأمین کننده مناسب در ادبیات تحقیق پیشنهاد شده است . اما این روش ها غالباً نگاهی تک بعدي و منفرد به فر آیند انتخاب تأمین کننده دارند . همچنین، این روش ها معمولاً، ابهام و عدم اطمینان موجود در مسأله انتخاب تأمین کننده را در نظر نمی گیرند. هدف این مقاله نیز پیشنهاد یک رویکرد چند مرحله اي جامع به منظور انسجام بخشی به فرآیند انتخاب تأمین کننده است. در این رویکرد، سعی شده است ابهام موجود در فرآیند انتخاب که ناشی از استفاده از داده هاي خشک عددي است به حداقل برسد . این رویکرد است که در آن، به منظور انتخاب تأمین کننده، از مفهوم خانه Fuzzy QFD مبتنی بر روش کیفیت که از ابزارهاي رویکرد توسعه کارکرد کیفیت محسوب می شود استفاده شده است. از یک الگوریتم فازي به منظور تعریف متغیرهاي زبانی براي بیان اهمیت نسبی متغیرهاي خانه کیفیت و رابطه آنها با یکدیگر بهره برداري شده (HOW) و بیرونی (WHAT) درونی است. براي نشان دادن کاربردي بودن رویکرد پیشنهادي، یک مطالعه موردي نیز ارائه شده است. نتایج حاصل از مطالعه موردي علاوه بر رتبه بندي و انتخاب تأمین کنندگان نهایی، نشان می دهد که منابع انسانی و زیرساخت ها و فن آوري مهم ترین معیارهاي ارزیابی تأمین کننده و کیفیت فنی و کارکردي محصول و وجود خدمات پس از فروش براي محصول، مهم ترین ویژگی هاي محصول از نظر سازمان مورد مطالعه هستند

کلید واژگان :

زنجیرة تأمین، شرکت هاي مهنسی و ساخت، خانۀ کیفیت ، تئوري مجموعه هاي فازي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک