چکیده :

امروزه مفهوم کیفیت دغدغه اصلی بسیاری از سازمان های تولیدی و خدماتی محسوب می گردد. در واقع در دنیای رقابتی کنونی سازمان ها ناچار هستند برای بقا و نیز ارتقای جایگاه خود، شرایطی را فراهم آورند که کسب حداکثر رضایت مشتریان خود را به همراه داشته باشند. در این راستا، مسئولیت دانشگاه ها به دلیل نقش حساس آن ها در روند تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه بیش از گذشته است. در این خصوص، در پژوهش حاضر تلاش شد تا از طریق شناسایی ابعاد کیفیت فعالیت های آموزشی در رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان و بکارگیری مدل های (QFD) و کانو، راهکارهایی برای ارتقای آن ارائه شود. در مرحله اول از این پژوهش، انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی بر اساس چهار بعد محتوای دوره، ساختار دوره، ویژگی های استادان و امکانات دوره، از طریق آزمون ویلکاکسون بررسی و مقایسه شد. نتایج این بخش از پژوهش نشان داد که بین انتظارات و ادراکات دانشجویان از کیفیت رشته علوم تربیتی دانشگاه کردستان در همه ابعاد شکاف منفی و معنی داری وجود دارد. در ادامه، شاخص های دارای شکاف منفی و معنی دار وارد مدل کانو گردیدند و از طریق آن ده نیاز الزامی، شش نیاز جذاب و شش نیاز تک بعدی شناسایی شدند. در نهایت، ده نیاز الزامی مشخص شده در مدل کانو به عنوان ندای مشتری، وارد مدل (QFD) شدند و از این طریق پانزده ویژگی حرفه ای برای برآورده ساختن این خواسته ها شناسایی شد.

کلید واژگان :

کیفیت، گسترش عملکرد کیفیت (QFD)، خانه کیفیت (HoQ)، مدل کانو (Kano)، رشته علوم تربیتی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک