زمینه و هدف: بر اساس گزارشات، پرستاران بهطور مکرر و مستقیم با مرگ و میرها، رنجها، جراحتها، فشارهای روانی و جسمانی زیادی روبرو هستند. بهمنظور غلبه بر چنین شرايطی، یک راهکار اصلی پیشِروی مدیران، توانمندسازي كاركنان است. با این رویکرد پژوهش حاضر به بررسی نقش رهبری اخلاقی در ارتقای توانمندسازی روانشناختی پرستاران پرداخته است. مواد و روش¬ها: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر سنندج (410 نفر) بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 148 آزمودنی به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته رهبری اخلاقی (صالحنیا، 1391) و نسخه دوازده سؤالی پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (وتن و کمرون، 1998) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که گویه¬های پرسشنامه¬های پژوهش قابل تقلیل به مؤلفه¬های زیربنایی بودند. نتایج همچنین نشان داد که بین رهبری اخلاقی و مؤلفههای آن با توانمندسازی و ابعادش رابطه معنیداری وجود داشت. نهایتاً نیز مشخص شد که دو مؤلفهی الگو بودن و عملگرایی میتوانند بهطور مناسبی پیشبینی کننده توانمندسازی روانشناختی باشند. نتیجهگیری: بر مبنای یافتههای پژوهش، مدیران در بیمارستانها میتوانند با نمایش رفتارهای اخلاقی مناسب و تلاش در جهت تقویت روابط بین فردی و ترویج اینگونه رفتارها در میان پیروان، زمینههای ارتقای توانمندسازی روانشناختی پرستاران را فراهم آورند.
کلید واژگان :رهبری اخلاقی، توانمندسازی روانشناختی، پرستاران
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک