محمود درویش شاعر مقاومت فلسطین در اشعارش از نماد و رمز بیشترین استفاده را می کند؛ یکی از دلایلی که باعث به کارگیری شاعران از نماد می شود شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی می¬باشد که در این صورت شاعر به عنوان مصلح اجتماعی قلم خود را به کار می گیرد تا شرایط را اصلاح کند. سید علی موسوی گرمارودی شاعر مقاومت ایرانی است که وی نیز از نماد به طور گسترده دراشعارش استفاده کرده است. نماد را در هر دو مجموعه شعر «در محاصره» از درویش و «خواب ارغوانی» از گرمارودی می توان به دو بخش مثبت و منفی(سپید و سیاه) تقسیم کرد، با این تفاوت که نمادها در شعر محمود درویش از عمق و مفهوم بیشتری برخوردار است. وی تنها به معنای ظاهری تعابیر اکتفا نمی کند و مخاطب برای دریافت معنای واقعی نمادها باید از واسطه های بیشتری بگذرد، اما نمادهای گرمارودی سطحی و ظاهری است. از علت¬های متفاوت بودن تعداد واسطه¬ها در دو شاعر می¬توان به میزان خفقان موجود در جامعه اشاره کرد؛ با توجه به شدت تسلط صهیونیست¬ها بر فلسطینیان شاعران این سرزمین نیز باید محتاطانه عمل کنند. این احتیاط در اشعار انقلابی گرمارودی نیز قابل مشاهده است ولی در اشعار دفاع مقدس وی این گونه نیست. محمود درویش و سید علی موسوی گرمارودی در استفاده از نمادهای مربوط به طبیعت، حیوانات، پرندگان، اساطیر دینی و ملی تشابه و تفاوت دارند که به شرایط اجتماعی و سیاسی جامعه بر می گردد؛ مثلا درویش در مجموعه شعر «در محاصره» نمادهایی در باب رنگ، سیاست و صنعت به کاربرده است که در مجموعه شعر خواب ارغوانی گرمارودی نمی توان دید. همچنین گرمارودی مجموعه نمادهایی تحت عناوین اشخاص، مکان ها و پیامبران دارد که در تصاویر درویش نیست.
کلید واژگان :محمود درویش، علی موسوی گرمارودی، نماد، شعر مقاومت.
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک