پرسش اصلی مقاله، چنان که از عنوان آن هم بر می¬آید، مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری است. برای یافتن پاسخ، ابتدا آثار منثوری را، که از اشعار سنایی استفاده کرده بودند، شناسایی کردیم. پس از استخراج ابیات و مطابقت آن¬ها با آثار سنایی، منابع مذکور بر اساس موضوع¬ در هشت گروه طبقه¬بندی شدند: آثار تاریخی، عرفانی، تفسیری، زندگی¬نامه¬ای، اخلاقی، فنی ـ ادبی، روایی ـ داستانی و ترسلی. سپس با چهار رویکرد متفاوت داده¬ها را بررسی کردیم. نخست، رویکرد تاریخی که نشان می¬داد هر کدام از آثار سنایی در کدام دورة تاریخی و تا چه حد مورد توجه نویسندگان بوده¬است؛ دوم، رویکرد جغرافیایی که می¬خواهد به این پرسش پاسخ دهد که در قرن ششم تا دهم، شعر سنایی در کدام مناطق خواننده داشته¬است؛ سوم، رویکرد تحلیلی ـ موضوعی که در صدد است تا اولاً طیف مخاطبان سنایی را در طول تاریخ نشان دهد، ثانیاً معلوم کند هر گروه بیشتر به کدام بخش آثار او توجه داشته¬اند و سوم این¬که مشخص کند نویسندگان از اشعار سنایی در چه زمینه¬های معنایی ـ عاطفی بهره برده¬اند و نهایتاً این¬که دریافت خوانندگان شعر سنایی در طول تاریخ، چه تفاوت-ها و چه وجوه مشترکی دارد. آخرین رویکرد ما، آماری است که بر اساس آن به¬طور مشخص می¬خواهیم به سه پرسش پاسخ دهیم: شعر سنایی در قرن ششم تا دهم در میان کدام گروه از نویسندگان خوانندگان بیشتری داشته-است؟ سیر اقبال به شعر او در بازة زمانی مذکور چگونه بوده¬است و سرانجام این¬که، کدام اثر سنایی بیشتر مورد توجه خوانندگان بوده¬است؟
کلید واژگان :شعر سنایی، مخاطب شناسی، تاریخ ادبیات، شعر عرفانی
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک