چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش درگیری، حمایت از خودمختاری و گرمی مادر و پدر در پیشرفت تحصیلی فرزندان به واسطه انگیزش خودمختار است. به اين منظور 337 دانش¬آموز دبیرستانی به روش نمونه¬گيري تصادفي چندمرحله‏اي انتخاب شدند و مقياس‏های انگيزش تحصيلی (ولرند و همكاران، 1989) و ادراكات والدینی (رابینز، 1994) را تکمیل کردند.نتايج تحليل مسیر نشان داد كه درگيري مادر، حمايت از خودمختاري پدر و والدين و گرمي مادر، پدر و والدین به واسطه انگیزش خودمختار اثر غير‏مستقيم بر پيشرفت تحصيلي دارند. نقش واسطه‏اي انگيزش خودمختار تحصيلي ميان ادراك از شیوه فرزندپروری (مادر، پدر و والدين) و پيشرفت تحصيلي به تأیید رسید.

کلید واژگان :

درگيري، حمايت از خودمختاري، گرمي، انگیزش خودمختار تحصیلی، پیشرفت تحصیلی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک