چکیده :

هر چند دپارتمانهاي ادبي در دانشگاه هاي ايران، تاکنون رويكرد جدي به ادبيات كودكان و نوجوانان نداشته اند اما حتي يك جستجوي ساده اينترنتي نشان مي دهد كه بسياري از محافل علمي و دانشگاهي ديگر كشورهاي جهان براي اين شاخه از آفرينش ها و تحقيقات ادبي اهميت فراواني قائل مي شوند. شمارگان شگفت آور انتشار آثار ادبي كودك و نوجوان در ايران از يكسو و وجود جمعيت چند ميليوني كتاب خوان در سنين كودكي و نوجواني از سوي ديگر، ايجاب مي كند كه محافل دانشگاهي و علمي بطور جدي تري به اين بخش از ادبيات بپردازند. درباره چيستي و كاركرد ادبيات و بطور خاص شعر كودك و نوجوان اظهار نظرهاي متفاوتي شده است(از جمله بنگريد به ايمن و ديگران، 1354: 3-1، آقاياري، 1375 : 24، محمدي، 1378: 13، شوراي كتاب كودك، 1372: 126، ابراهيمي، 1363 : 10و جعفرقليان، 1377 : 11-10). بيشتر اين اظهار نظرها نگاهي غير زيبايي شناسانه و عمدتا غير ادبي به موضوع دارند و ادبيات را به منزله ابزاري در خدمت تعليم و تربيت مي دانند. بطوري كه وجه هنري ادبيات در اين نظريات تحت تاثير وجوه كاركردي آن قرار گرفته است. اين وضعيت بر آفرينش آثار ادبي هم تاثير داشته است و ما با حجم زيادي از آثار ادبي رو به رو مي شويم كه جنبه هنري در آنها چندان قابل توجه نيست. پرداختن مفصل تر به اين موضوع مجال ديگري مي طلبد. ما در اين مقاله، به سراغ آثاري مي رويم که تحت عنوان شعر كودك، در دهه هفتاد منتشر شده است. از آنجا که بحث محوري ما در اين مقاله بررسي محتوايي است به جنبه هاي هنري و زيبايي شناسانه نخواهيم پرداخت.

کلید واژگان :

ادبیات کودک و نوجوان، شعر کودک، درونمایه، نقد و بررسی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک