چکیده :

تمثيل از اصطلاحاتي است كه با وجود كاربرد گسترده و قدمتش در بلاغت غرب، به سبب برخي اشتراك ها و اختلاط هايي كه با ديگر آرايه هاي بلاغي مانند استعاره، نماد، رمز، كنايه و... داشته، منتقدان ادبي و بلاغي ها را در ارائة تعريف دقيق و تعيين حدود و كاركردهايش با سردرگمي روبه رو كرده است؛ از اين رو در دوره هاي مختلف و براساس مكتب هاي فكري موجود، اهميت و اعتبارش دچار افت و خيزهاي فراوان شده است. نظريه پردازان مكتب رمانتيسم براي اولين بار ويژگي ها و كاركردهاي تمثيل را در مقايسه با نماد بررسي كردند. آن ها سعي كردند با ارائة تعريف دقيق و مشخص كردن ويژگي هاي هريك، مرزهاي اين دو اصطلاح را روشن كنند. در واقع معناي مدرن تمثيل مديون نظريات كساني چون گوته، شلينگ، اگوست ويلهلم شلگل و كالريج است. اين نظريه پردازان اولين تلاش هاي نظام مند را در تبيين و تعريف اصطلاح تمثيل به معناي امروزي انجام دادند. بنابراين هدف نگارنده در اين جستار، ارائة گزارشي از كاركردها و ويژگي هاي تمثيل در مكتب رمانتيسم از رهگذر مرور نظريات منتقدان صاحب نظر در اين حوزه مانند گوته، شلينگ، شلگل و كالريج است.

کلید واژگان :

بلاغت غرب، رمانتيسم، تمثيل، نماد، نظريه پردازان رمانتيك.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک