چکیده :

هدف این پژوهش رابطه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش¬آموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش¬آموزان متوسطه¬ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانش¬آموز به روش نمونه¬گیری خوشه¬ای چند مرحله-ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه¬ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری و خودکارامدی بود. داده¬ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. یافته¬ها نشان داد، بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش¬آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی¬داری وجود دارد. راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (مدیریت زمان و مکان مطالعه و کمک-طلبی) خودکارآمدی دانش¬آموزان را پیش¬بینی می¬کند، همچنین راهبردهای یادگیری (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی) خودکارآمدی دانش¬آموزان را پیش بینی می¬کند، ولی سایر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری پیش¬بینی نشد.

کلید واژگان :

مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری دانش آموزان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک