چکیده :

رابطه متقابل بين کاربري اراضي و سيستم حمل و نقل شهري جدايي ناپذير و دو جزء تشکيل دهنده يک واقعيت محسوب مي شوند. در اين مقاله رابطه کاربريهاي ورزشي با حمل و نقل و تراکم جمعيت شهری با استفاده از مدل دسترسي هنسن بر اساس سلسله مراتب ساختار فضايي شهر سنجيده شده است. سپس پراکنش فضايي انواع مراکز ورزشي نسبت به سلسله مراتب شبکه ارتباطي با استفاده از مدل تحليل شبکه در محيط نرم افزارGIS به منظور سنجش ميزان توليد و جذب سفرهای ورزشی تحليل شده است. نتايج حاصل از تحليل نشان می دهد. وسعت کاربريهاي ورزشي در شهر مشهد 2409911 متر مربع(137 قطعه) می باشد. که 2/1 درصد از مساحت کل شهر است. سرانه اين کاربري در مشهد 95/0 متر مربع مي باشد که با سرانه پيشنهادي طرح جامع(91/2 متر مربع) فاصله زيادی دارد. ضريب موران نيز بر عدم رعايت عدالت در توزيع فضايي مراکز ورزشي دلالت دارد. همچنين براساس شاخص هنسن، دسترس04/37 % از جمعيت شهر مشهد به مراکز ورزشي پايين¬تر از متوسط مي باشد.. مراکز ورزشي نسبت به شبکه ارتباطي فقط 8/52 درصد از سطح شهر را تحت پوشش خود قرار مي دهد و حدود 3/31% از اين مراکز نيز نسبت به شبکه ارتباطي به طور نامناسب مکان يابي شده¬اند، بطوريکه پرترافيک¬ترين مناطق مشهد(مناطق ترافيکي 1 و 2) جذب کننده بيشترين سفرهاي ورزشي (31/32%) مي‌باشند. بنابر اين پيشنهاداتی مانند هماهنگی برنامه ريزی کاربری اراضی و حمل نقل و تناسب سلسله مراتب کاربری ورزشی با سلسله مراتب شبکه ارتباطی همجوار ارايه می شود.

کلید واژگان :

کاربري اراضي، حمل ونقل شهري، کاربري ورزشي، توليد و جذب سفر، مشهد



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک