اهداف: پیشرفت تحصیلی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، از مسایل مورد توجه مدیران آموزشی دانشگاههاست که یکی از عوامل کلیدی موثر در آن، اشتیاق تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اشتیاق تحصیلی براساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام شد. ابزار و روشها: در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- همبستگی، 165 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 95-1394 براساس جدول مورگان و بهروش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامههای مقیاس هوش معنوی، مقیاس سرسختی روانشناختی اهواز و مقیاس اشتیاق تحصیلی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 22 و توسط آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون بهشیوه همزمان و آزمون T مستقل انجام شد. یافتهها: رابطه اشتیاق تحصیلی با متغیرهای هوش معنوی (10/0=r) و سرسختی روانشناختی (21/0=r) مثبت و معنیدار بود (01/0p<). متغیرهای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی با هم 16/0 واریانس اشتیاق تحصیلی را پیشبینی میکردند و از بین مولفههای هوش معنوی، تنها مولفههای تفکر انتقادی وجودی و آگاهی متعالی، توانایی پیشبینی اشتیاق تحصیلی را داشتند. نتیجهگیری: اشتیاق تحصیلی بر مبنای هوش معنوی و سرسختی روانشناختی قابل پیشبینی است.
کلید واژگان :واژههای کلیدی: هوش معنوی، سرسختی روانشناختی، اشتیاق تحصیلی، دانشجویان،
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک