چکیده :

هدف پژوهش حاضر، بررسي نقش سبكهاي دلبستگي، مهارت هاي مقابله اي و سلامت رواني بر اعتياد به اينترنت در دانشجويان بود. اين پژوهش مطالعه توصيفي از نوع همبستگي بود. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانشجويان مقطع كارشناسي دانشگاه تبريز بودند كه از اين تعداد 400 نفر(200 دختر و 200 پسر) به روش نمونه گيري خوشه اي انتخاب شدند. براي جمع آوري داده ها از پرسشنامه سبك دلبستگي بزرگسال (هازان و شيور، 1987)، مقياس راهبردهاي مقابله اي (اندلر و پاركر، 1990)، آزمون سلامت عمومي (گلدبرگ، 1972) و آزمون اعتياد به اينترنت (يانگ، 1998) استفاده شد. نتايج نشان داد اعتياد به اينترنت با مهارتهاي مقابله اي مسئله مدار رابطه منفي و با مهارتهاي مقابله اي هيجان مدار و اجتنابي رابطه مثبت دارد. همچنين بين اعتياد به اينترنت با سبك دلبستگي ايمن رابطه منفي و با سبك دلبستگي ناايمن دوسوگرا و اجتنابي رابطه مثبت دارد. از سويي بين اعتياد به اينترنت با سلامت رواني رابطه معني دار وجود دارد. به طوري كه هر چه نمره سلامت رواني افزايش، نمرات اعتياد به اينترنت نيز زياد مي شود. از طرفي نتايج تحليل رگرسيون نشان دادكه سبك هاي دلبستگي، راهبردهاي مقابله اي و سلامت رواني مي توانند تغييرات اعتياد به اينترنت را در دانشجويان پيش بيني كنند. بر اساس يافته ها سبك هاي دلبستگي، راهبردهاي مقابله اي و سلامت رواني بيشتر با اعتياد به اينترنت در دانشجويان رابطه دارند.

کلید واژگان :

اعتياد به اينترنت، راهبردهاي مقابله اي، سبك هاي دلبستگي، سلامت رواني.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک