چکیده :

مطالعۀ نگرش­ها از اصلی­ترین رویکردهای روان­شناسی اجتماعی، و مطالعۀ نگرش به فعالیت ­بدنی از مهم­ترین رویکرد‌های روان­شناسی ورزشی است. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر، توصیف و مقایسۀ نگرش به فعالیت ­بدنی دانشجویان، با­ توجه­به رشته­های ورزشی منتخب در درس تربیت ­بدنی عمومی است. این پژوهش، از نوع زمینه­یابی (توصیفی- اکتسابی) بود. نمونه­ آماری پژوهش 156 (95 دختر و 61 پسر) دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودند. برای سنجش نگرش به فعالیت­ بدنی، از پرسش­نامۀ نگرش به فعالیت­بدنی کوربین استفاده شد. نتایج تی تک­نمونه­ای نشان داد همۀ مؤلفه­های نگرش به فعالیت بدنی به­طور معنا­داری بالاتر از حد­متوسط هستند. نتایج ازمون تحلیل واریانس چند راهه نیز نشان داد دانشجویان دختر به­­طور معناداری دارای میانگین بیشتری در نگرش کلی، و مؤلفه­های سلامت، آرامش، و احساس­خوب بودند. همچنین اثر اصلی رشتۀ ورزشی، تنها بر مؤلفۀ اجتماعی معنادار بود. نتایج با­توجه­به تئوری رفتار برنامه­ریزی­شدۀ آجزن تبیین شد.

کلید واژگان :

دانشجویان؛ رفتار برنامه ریزی شدۀ آجزن؛ درس تربیت بدنی عمومی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک