چکیده :

با توجه به اهمیت آموزش فلسفه به کودکان در دوران معاصر، این مقاله با استفاده از روش تطبیقی به تبیین اهداف آموزش فلسفه به کودکان پرداخته است. نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می¬دهد كه از مهم¬ترین اهداف آموزش فلسفه به كودكان، برای مثال در ايالات متحده، پرورش تفكر و استدلال و بهبود يادگيري و به طور كلي پرورش مهارت¬هايي است كه هر فرد در بزرگسالي به آن نيازمند است؛ در آرژانتين، پرورش تفكر و روحيۀ انتقادپذيري؛ در انگلستان، پرورش تفكر و چگونگی شهروندي و پرورش روحيۀ گفت¬وگو و كاوشگري؛ در استراليا، پرورش تفكر، پرورش روحيۀ پرسشگري و انتقادي و نيز قضاوت؛ در فرانسه، پرورش و تقويت تفكر، مفهوم¬سازي و مسئله¬پردازي؛ و در دانمارك، پرورش تفكر و توسعۀ توانايي¬هاي فردي و اجتماعي است. همۀ این کشورها پرورش تفکر را از اهداف مهم آموزش فلسفه به كودكان مي¬دانند و از اين نظر به يكديگر شباهت دارند؛ همچنین در اهدافِ پرورشِ روحيۀ قضاوت و پرورش روحيۀ استدلال بين اكثر كشورها شباهت وجود دارد. تفاوت اهداف، به ويژه اهداف ايالات متحدۀ امريكا با ديگر كشورها، در پرورش تمايلات دمكراتيك و نيز درگير كردن كودكان با كندوكاو فلسفي است.

کلید واژگان :

تبيين تطبيقي، آموزش فلسفه به كودكان، كشورهاي مختلف



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک