چکیده :

در این مقاله، وب‌سایت‌های دانشگاه های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری با استفاده از روش وب‌سنجی بررسی شده است. کل پیوندها، پیوندهای دریافتی، هم پیوندی ها، میزان رؤیت، عامل تأثیرگذار خالص و تجدیدنظرشده وبی، و همکاری گروهی میان دانشگاه ها تحلیل شده است. از میان 77 وب‌سایت دانشگاه، بهدلیل مشکلات فنّی فقط 69 دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. این تعداد در بخش تحلیل همپیوندی ها و تعیین وب‌سایت‌های پربسامد، به 52 وب‌سایت کاهش یافت. نتایج نشان داد وب‌سایت دانشگاه های تهران و پیام نور و علم و صنعت، از نظر میزان رؤیت، رتبه های نخست تا سوم را به‌خود اختصاص دادند. اما، ضریب تأثیرگذاری وب‌سایت دانشگاه های محقق اردبیلی و صنعتی جندی شاپور و زابل نسبت به بقیه بیشتر بود. یافته های ناشی از تحلیل هم پیوندی این وب‌سایت‌ها، بهروش دسته بندی خوشه ای، نشان داد که آنها در 6 خوشه با هم دسته شدند. همچنین، 12 وب‌سایت به‌صورت مستقل باقی مانده و از هم پیوندی ضعیف تری نسبت به سایر وب‌سایت‌ها برخوردار بوده‌اند. یافته های حاصل از تحلیل به‌روش مقیاس چندبعدی این وب‌سایت‌ها حاکی از آن بود که آنها در 5 خوشه با هم همکاری دارند.

کلید واژگان :

, وب سنجی, میزان رؤیت, وب سایت دانشگاه های ایران, تحلیل



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک