چکیده :

پژوهش حاضر به روش پیمایشی به ارزشیابی کاربردپذیری وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از دید دانشجویان پرداخت. جامعه مورد بررسی، دانشجویان 30 دانشگاه وابسته به عتف بود که دارای صفحه مستقل کتابخانه مرکزی در وب سایت دانشگاه بودند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای پنج دانشگاه و از هر دانشگاه 92 دانشجو انتخاب و دیدگاه آن ها در خصوص به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه خود بررسی شد. نتایح نشان داد به طور کلی به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به عتف از دید کاربران در وضعیت «خوبی» (بیش از 60 تا 80) قرار داشت. بعد «محتوا» با میانگین نمره42/3 (معادل 4/68 درصد) کم ترین و بعد «طراحی رابط کاربر» با میانگین نمره 53/3 (معادل6/70 درصد) بیش ترین نمره را کسب کردند. بین میانگین نمرات قضاوت کاربران در خصوص به کارگیری ابعاد کاربردپذیری با وضعیت مطلوب (80 درصد) تفاوت معناداری وجود داشت. تفاوت معناداری بین قضاوت «کاربران مقاطع مختلف تحصیلی»، «کاربران با سابقه استفاده متفاوت از رایانه و اینترنت» و «کاربران با دوره استفاده متفاوت از وب-سایت کتابخانه مرکزی»، در خصوص به کارگیری ابعاد کاربردپذیری در وب سایت کتابخانه های مرکزی دانشگاه های وابسته به عتف مشاهده شد اما بین قضاوت «کاربران زن و مرد» و «کاربران گروه های سنی مختلف» تفاوتی معناداری وجود نداشت.

کلید واژگان :

, کاربردپذیری وب سایت, وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاهها, دانشگا ههای ایران, وزارت علوم, تحقیقات



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک