چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، شناسايي رابطه بين رهبري دانش با مديريت سرمايه فكري در دانشگاه بوعلي سيناي همدان در سال تحصيلي 92-1391 مي باشد. روش پژوهش از نوع توصيفي- همبستگي است. جامعه آماري شامل كليه كاركنان (غيرعضو هيات علمي) به تعداد 313 نفر بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول كوكران به تعداد 173 آزمودني تعيين گرديد. روش نمونه گيري با استفاده از نمونه گيري تصادفي طبقه اي نسبي انجام شد. جهت گردآوري داده ها، از دو پرسشنامه با عناوين: پرسشنامه رهبري دانش ويتالا (2004) و پرسشنامه مديريت سرمايه فكري بونتيس (2001)، پيكه و همكاران (2002) استفاده گرديد. براي تعيين روايي پرسشنامه ها از روش روايي محتوايي و براي سنجش پايايي پرسشنامه ها از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده گرديد. ضريب پايايي محاسبه شده براي پرسشنامه هاي رهبري دانش و مديريت سرمايه فكري به ترتيب 93/0 و 92/0 برآورد گرديد. يافته ها حاكي از آن است كه وضعيت رهبري دانش و مديريت سرمايه فكري در دانشگاه بوعلي سينا بالاتر از سطح متوسط است. ضريب همبستگي پيرسون نشان داد كه بين رهبري دانش با مديريت سرمايه فكري رابطه مثبت و معناداري وجود دارد. نتايج تحليل رگرسيون چندگانه بيانگر آن است كه از بين مولفه هاي رهبري دانش، مولفه حمايت از فرايند يادگيري فردي و گروهي بيشترين تاثير را در پيش بيني مديريت سرمايه فكري دارد.

کلید واژگان :

رهبري دانش ، مديريت سرمايه فكري، دانشگاه بوعلي سينا.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک