چکیده :

اين تحقيق با هدف «بررسي تاثير درس انقلاب اسلامي بر ارتقاء ميزان آشنايي دانشجويان با جنگ نرم » صورت گرفته است. روش تحقيق، توصيفي از نوع علي – مقايسه اي بود. نمونه تحقيق 520 نفر (260 نفر درس انقلاب اسلامي را گذرانده و 260 نفر درس فوق را نگذرانده) از دانشجويان دوره كارشناسي دانشگاه شهيد باهنر كرمان بود كه با روش نمــونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شد. جهت جمع آوري داده هاي مورد نياز، از آزمون محقق ساخته 64 ماده اي سنجش ميزان آشنايي با جنگ نرم، پس از بــرآورد روايي، پايايي، ضريب تميز و ضريب دشواري استفاده شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از روش هاي مناسب آمار توصيفي و نيز از آزمون t براي گروه هاي مستقل و آزمون تحليل واريانس يك طرفه با بهره گيري از نرم افزار SPSS استفاده شد. يافته هاي تحقيق نشان داد كه، از بين دانشجوياني كه درس انقلاب اسلامي را گذرانده اند، 9/1 درصد در سطح كم، 3/47 درصد در سطح متوسط و 8/50 درصد در سطح زياد، با جنگ نرم آشنايي داشتند و در بين دانشجوياني كه درس انقلاب اسلامي را نگذرانده اند، 5/33 درصد در سطح كم، 3/62 درصد در سطح متوسط و 2/4 درصد در سطح زياد، با جنگ نرم آشنايي داشتند و بين ميانگين ميزان آشنايي دانشجويان دو گروه با جنگ نرم تفاوت معنادار مشاهده شد، گذراندن درس انقلاب اسلامي در ميزان آشنايي دانشجويان با جنگ نرم در مجموع و نيز در دو بعد فرهنگي و اجتماعي موثر بوده است اما در بعد سياسي موثر نبوده است، همچنين دانشجويان ضعيف از نظر پيشرفت تحصيلي، كمترين ميزان آشنايي با جنگ نرم را داشتند.

کلید واژگان :

جنگ نرم، انقلاب اسلامی،بعد فرهنگی، بعد سیاسی، بعد اجتماعی.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک