چکیده :

پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش رگه هاي پنج گانه ي شخصيت در تكوين تضاد شغلي كارمندان اداري اداره كل آموزش و پرورش استان كردستان در سال 1390 انجام شد. روش انجام تحقيق، توصيفي از نوع همبستگي بود. به روش تصادفي ساده نمونه اي به حجم 132 نفر از جامعه آماري 200 نفري استخراج و انتخاب گرديد. ابزارهاي مورد استفاده شامل پرسشنامه رگه-هاي شخصيت فرم كوتاه 60 سئوالي با پايايي 83/0 و پرسشنامه 20 سئوالي تضاد شغلي دوبرين با پايايي 86/0 بود. به روش تحليل رگرسيون پيش رونده داده هاي به دست آمده تحليل شدند. نتايج نشان داد متغيرهاي موافق بودن (40/4-=t)، باوجدان بودن (50/3-=t)، روان رنجوري (54/2=t) و گشودگي (4/2-=t) ارتباط معناداري با تضاد شغلي داشتند (05/0>p) اما رابطه بين برونگرايي و تضاد شغلي معنادار به دست نيامد. در مجموع چهار رگه شخصيتي مذكور 52 درصد از واريانس تضاد شغلي را پيش بيني كردند. براساس ضرايب B بين متغيرهاي پيش بين، موافق بودن بيشترين همبستگي را با تضاد شغلي داشت (36/0-) و پس از آن متغيرهاي باوجدان بودن(30/0-)، روان رنجوري (22/0) و گشودگي (15/0-) قرار داشتند.

کلید واژگان :

تضاد شغلی، رگه های شخصیت، شخصیت، کارمندان آموزش و پرورش.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک